Mijn pareltjes van 2023; tarotdecks EN tarotboeken!

Gepubliceerd op 22 december 2023 om 16:11

Mijn tarotdeck-juweeltjes van 2023

O, wat was dit moeilijk kiezen. Maar ik heb gekozen, de decks waar ik het meeste blij van werd dit jaar. Nog niet alles is gereviewed, dus de decks komen allemaal kort in beeld hieronder, en volgend jaar schrijf ik een echte review voor decks die nog moeten! Voor nu; maak kennis met mijn toppers van 2023.

1. LightSeers pocket tarot

Het kan niet anders dat dit mijn nummer 1 van 2023 is. In september kreeg ik een seintje van een student dat dit deck in een blikje er aan zat te komen en het enige dat ik kon denken was 'waar waar waar'!

De Lightseers tarot is naar mijn mening een van de briljantste decks van de afgelopen paar jaar. Eerder  in 2022 schreef ik een review over dit deck nadat een van mijn studenten heel graag hiermee wilde leren werken en ik het nog niet kende. Dit is echt een ommekeer in tarotland, naar een modern occult deck wat prachtige symboliek bevat. Maar het doosje zelf is best wel heel groot. En sinds er steeds meer decks in een blikje komen ben ik rustig aan mijn favorieten (zoals de Morgan Greer tarot) daarin aan het aanschaffen omdat ze zo makkelijk mee te nemen zijn. Dit is dus echt een mini deckje. Heerlijk!

2. De Lilliput tarot

Klein maar fijn. Andrea Aste kende ik al van de Tarot conferentie van vorig jaar. Dit jaar kocht ik de hele Andrea Aste collectie, waaronder deze mini versie van de tarot. De beelden zijn fantastisch en ik kan niet wachten om hier een review over te schrijven. Dit is echt kunst.

3. Der Haindl Tarot

Een deck wat slecht verkrijgbaar is (maar weer in herdruk is geloof ik), maar in occulte kringen zeer geprezen wordt is de tarot gemaakt door meneer Haindl (niet de componist!). Een bijzondere tarot, met dromerige beelden, Thoth invloed met de prinsessen en zowel de Hebreeuwse letters als de I Ching op de kaarten. Dit deck sprak mij heel erg aan en ik wist zowel het deck als het volledige handboek, geschreven door Rachel Pollack, tweede hands in het Duits op de kop te tikken. Gelukkkig is er twee maanden geleden van het grote arcanum een Engelse versie verschenen, en is het wachten op het kleine arcanum

4. The Sacred Rose tarot

Dit jaar was ook voor mij een zoektocht naar Thoth geinspireerde tarotdecks, en de Sacred Rose is daar eentje van. Niet het allermooiste deck, maar het heeft wel wat. Ik grijp er onbewust redelijk vaak naar, maar ik kan niet goed omschrijven wat de aantrekkingskracht is voor dit deck. Het is er. Ik scoorde dit deck tweedehands op marktplaats, en ben er heel erg blij mee. Ik schreef hier eerder een blog met een tarottechniek over, lees vooral daar verder!

5. De Green Glyphs box van James R Eads

Dit is zeker last but not least. Ik heb eind 2022 meegedaan met drie Kickstarter projecten. Hier leg je geld in voor ideeën van artiesten, wat zij vervolgens gaan maken. Dat is natuurlijk altijd een risico, maar mijn man had goede ervaringen en ik ben met hem gaan zitten, want ik wilde ook projecten 'backen'! De eerste was die van Marcus Katz, maar ik was helemaal enthousiast toen James R Eads, van de Prisma Visions tarot, ook een Kickstarter deed. Van een box. Met allerlei decks er in, in de stijl van de Green glyphs Lenormand die ik in 2022 kocht en wat een fantastisch modern Lenormand deck is.

Superspannend vond ik. Ik legde in November in. Na een hoop updates die allemaal zeer voorspoedig nieuws brachten ontving ik eind April deze prachtige box met niet alleen een tarot, maar ook een orakeldeck, een lenormand deck, runen, een pendel en een uitgebreid boek bij alle divinatiemethoden die in deze set zitten.

Ik heb af en toe een deckje gepakt, maar ik ben nog niet zo bekend met alles dat ik al een review kan schrijven. Ik mag natuurlijk kritisch zijn en niet alleen maar zeggen dat het mooi is. Dus hier wacht ik nog even mee. Het vakmanschap straalt er af, en de kunst van James R Eads is gewoonweg geweldig.

Mijn tarotboek-juweeltjes van 2023

Afgelopen jaar heb ik mijn boekenkast zo uitgebreid dat hij net paste in het hoekje dat ik heb. Ik heb echt serieus een minihoekje, maar onder het aflopende dak kon nog net een lage Ikea stelling kast erbij. En ik dacht: Dat is echt wel genoeg ruimte. Dus niet!

Mijn boekenverzameling groeide dankzij boekenwinkels, Marktplaats en kringloopwinkels. Ik was ook heel specifiek op zoek dit jaar, en dat bracht me tot een mini lijstje van boeken waar ik retetrots op ben dat zij in mijn boekenkast staan

1. The complete Lenormand Oracle handboek - Caitlin Matthews

Aan het begin van het jaar zoemde het al in mijn hoofd; waarom worden er geen Lenormand cursussen gegeven? Ik stoeide met het idee, schreef wat ideeen op en kocht onder andere dit boek om eens te kijken of ik naast een tarotcursus ook een Lenormand cursus zou kunnen geven. De twee systemen zijn totaal anders, maar ik houd er van hoe brutaal direct de Lenormand is, en hoe je kunt spelen met verschillende technieken. Lenormand is zo divers!

Caitlin Matthews kende ik al. Zij en haar man hebben al heel veel orakel en tarotdecks gemaakt, en Caitlin is echt een academica die zich richt op de geschiedenis van alles dat zij interessant vindt. Toen ik ergens rond februari dit boek van haar hand vond moest ik het hebben en ik heb er geen moment spijt van gehad. Dit is het meest gedegen boek over Lenormand dat ik OOIT ben tegengekomen.

En die cursus? Ik ben bijna klaar met de beta studenten, dus 2024 gaat zeker een moment zijn dat de cursus gelanceerd gaat worden!

2. De symboliek van de Tarot - P.D. Ouspensky

Ik was al jaren op zoek naar dit boekje. Dit is een klassieker als het gaat om de geschiedenis van de Tarot. Gepubliceerd in 1931 heeft dit boekje de tarot in de jaren 70 en daarna een boost gegeven en meer diepgang over hoe het systeem binnen de tarot werkt. Ik ben dus echt serieus hier heel lang naar op zoek geweest, omdat het niet meer gedrukt wordt. Gelukkig kwam dit boekje (met aantekeningen, zo leuk!) voorbij op marktplaats en bood ik 10 euro. De verkoper voelde zich schuldig over dat het maar een mini boekje was en ik mocht er gratis een ander boek bij uitzoeken (Tarot constellations van Mary K Greer). Hoe leuk is dat! Nog gaver was dat ik dit boekje meenam naar London, omdat ik ook daar een middag in de Study Society mocht vertoeven met de BOTA, en deze societeit is opgericht door Ouspensky, als vrijhaven voor elke religie en levensfilosofie.

3. De Stok van Thoth - Dick Schoof

Het afgelopen jaar ben ik ook meer en meer tweedehands boekenwinkels en online winkels gaan uitpluizen voor boeken over de Thoth tarot. Er is echt superweinig. Of het is mega oud, of het is supermoeilijk verkrijgbaar. Een van de briljantste boeken die ik vond is dit boek van Snuffin, maar dit tweedehandsje vond ik, met een zeer grote korrel zout, ook een pareltje. Een van mijn cursisten was met dit boek begonnen met zijn Thoth studie, maar MEN, dit is geen snelle hap. Maar wel waardevol.

4. The Tarot - Alfred Douglas

Het allerlaatste oude boekje dat ik aanschafte dit jaar. Ik kwam opeens een deck tegen dat niet meer verkrijgbaar is, maar dat kennelijk gemaakt was samen met Alfred Douglas, de schrijver van een mini boekje over de tarot. Ik genoot van dit boekje deze maand. Leest heerlijk weg, mooi lyrisch geschreven, en echt waardevol voor verdieping!

Ik denk dat je een beetje doorkrijgt dat ik niet zo heel veel nieuwe boeken, als in 'nieuw-nieuw' bezig ben geweest dit jaar. Dat is mijn doel voor volgend jaar, dat ik wat meer lees wat er de laatste twee jaar op de markt is gekomen.

Heb jij tips hiervoor? Ik hoor ze graag!

En op naar 2024, ik ben heel benieuwd wat dat gaat brengen <3

liefs